Po ukončení požadovaných prác, keď je stavba už skoro hotová, môže prebehnúť kolaudácia. Kolaudácia je rozhodnutie o tom, že stavbu je možné užívať resp. v nej bývať. Prebehne pri nej kontrola, či je používanie stavby bezpečné z hľadiska ochrany zdravia obyvateľov, životného prostredia, požiarnej ochrany…
Stavba musí mať hotovú strechu s odkvapovým systémom, bleskozvodom, komínom… K stavbe musí byť dobrý prístup, napríklad postavený chodník, určite nie rozkopaný dvor, musia byť hotové okná a dvere, kvôli bezpečnosti je logické, že schodiská či balkóny musia mať zábradlia. Dokončené všetky inžinierske siete aj s prípojkami a meracími miestami. Logicky nemôžu zo steny trčať nechránené káble, ktoré sú pod prúdom. Musia byť dokončené povrchové úpravy stien, stropy a podlahy. Musia byť osadené umývadlá, záchody, vaňa/sprcha, proste vybavená kúpeľňa a záchod… V skratke dom musí byť hotový, resp. v stave, že sa doň bolo možné v najbližšom čase nasťahovať…
Kolaudačné rozhodnutie môže vydať len ten istý úrad, ktorý vydal stavebné povolenie, preto na tento stavebný úrad podáme žiadosť o vydanie kolaudačného rozhodnutia a doložíme prílohy, ktoré konkrétny stavebný úrad vyžaduje, takže je dobré si najskôr zájsť na úrad a zistiť, čo všetko bude potrebné priložiť, môže to byť napríklad:
- projektová dokumentácia postavenej stavby – ak sme počas stavby niečo zmenili musí to byť zakreslené v tejto dokumentácií
- zameranie stavby geodetom – pôvodný stav, zmeny, nový stav
- kópia stavebného denníka
- zmluvy o pripojení na elektrinu, vodu a plyn
- skúšky a revízie elektroinštalácie, plynoinštalácie, hromozvodu, vodoinštalácie, komínového telesa…
- protokol k tlakovej skúške vodovodu
- skúška tesnosti kanalizácie
- doklad o nepriepustnosti žumpy
- zameranie adresného bodu
- doklad o zakúpení nádoby na domový odpad
- potvrdenie o likvidácií stavebného odpadu
- energetický certifikát
- záručný list od vykurovacieho kotla
- list vlastníctva
- certifikáty k použitým stavebným materiálom
Pri podaní žiadosti zaplatíme správny poplatok. Kolaudačné konanie by nemalo trvať dlhšie ako 1 mesiac. Stavebný úrad oznámi všetkých účastníkom kolaudačného konania jeho začatie. Za nejaký čas príde kolaudačná komisia preskúmať, či stavba bola postavená podľa projektovej dokumentácie a v súlade s územným plánom a stavebným povolením. Spolu s obhliadkou prebehne aj ústne konanie, v ktorom môžu účastníci konania vyjadriť svoje pripomienky. Ak sa nezistia nedostatky, vydá stavebný úrad kolaudačné rozhodnutie v zákonnej lehote.
Súčasťou kolaudačného rozhodnutia je definícia účelu využívania stavby a podmienky, za ktorých ju môžeme bezpečne užívať. V rozhodnutí môžu byť uvedené zistené nedostatky, ktoré bude treba odstrániť, ako aj pripomienky.
Ak už máme kolaudačné rozhodnutie, zaevidujeme dom na obecnom úrade, ktorý mu pridelí súpisné číslo. Na úrade môžeme hneď zaevidovať stavbu pre účely priznania dane z nehnuteľnosti.
Následne požiadame katastrálny úrad o doplnenie novostavby na parcelu, ako prílohy potrebujeme geometrický plán, kolaudačné rozhodnutie aj pridelené súpisné číslo.
Za nejaký čas bude novostavba zakreslená do katastrálnej mapy a zapísaná do listu vlastníctva. Následne môžeme požiadať o list vlastníctva a kópiu katastrálnej mapy s novými údajmi.
Celá debata | RSS tejto debaty